نخستین نمایشگاه عکس مستند «انقلاب اسلامی در کرمانشاه» به مناسبت دهه مبارک فجر در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی افتتاح شد.

نخستین نمایشگاه عکس مستند «انقلاب اسلامی در کرمانشاه» در قاب دوربین «غلامحسین  محبی» به مناسبت دهه مبارک فجر، با حضور جمعی از مسئولان، دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از 60 قطعه عکس از روزهای انقلاب در دی، بهمن و اسفند 1357، روز پیروزی انقلاب و روز همبستگی ارتش و مردم در معرض نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از امروز 16 بهمن لغایت 20 بهمن، همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 عصر آماده بازدید عموم مردم است. تصاویر نمایشگاه عکس مستند «انقلاب اسلامی در کرمانشاه» در روز ۲۱ بهمن ماه در پارک شهید درخشان کرمانشاه و در روز  ۲۲ بهمن نیز در مسیر راهپیمایی به نمایش گذاشته می‌شود.

در مراسم افتتاحیه، غلامحسین محبی عکاس مجموعه عکس‌های به نمایش در آمده در این نمایشگاه در سخنانی اظهار داشت: مجموعه بسیار زیادی عکس از دوران پیش از انقلاب، انقلاب و دوران دفاع مقدس از استان کرمانشاه دارم که هرکدام می‌تواند سندی برای تاریخ استان به‌‍شمار رود. تعدادی از عکس‌ها نیز توسط انجمن دفاع مقدس تهران در کتابی تحت عنوان «دلاوران جبهه غرب» به چاپ رسیده است.


 

محبی بیان کرد: خوشحالم که امروز بیش از 60 قطعه از این عکس‌ها در محوطه دانشگاه رازی که یک محیط فرهنگی است، به نمایش درآمده است.  

وی روز همبستگی ارتش با ملّت و یا روز فرار شاه از ایران را جزو یکی از بهترین خاطرات خود در روزهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: زمانی که شاه از ایران فرار کرد حتی یک مأمور هم داخل خیابان نبود و شهر کاملا در اختیار مردم قرار داشت که این مسئله، کار عکاسی را برایم راحت‌تر کرده بود.

در ادامه این مراسم، دکتر روح الله بهرامی مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در سخنانی اظهار داشت: جامعه شناسان، تئوری پردازان و نظریه پردازان جهان که انقلاب‌های بزرگ دنیا را بررسی کرده‌اند، معقتد که انقلاب ایران بزرگترین انقلاب اجتماعی قرن بوده است.

دکتر بهرامی به نقش مهم وجود عکس‌ها و تصاویر در بررسی انقلاب‌ها پرداخت و گفت: تصویر یکی از مستندات مهم در فهم انقلاب‌ها است، چراکه تصویر هم یکی از سویه‌ها و زوایایی است که فهم انقلاب را عامیانه می‌کند و هم مستندترین و واقعی‌ترین سند برای نشان دادن آن است.


 

دکتر بهرامی در ادامه با تأکید بر اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق برای انقلاب باید بیش از پیش تلاش کنیم، گفت: با وجود مجموعه عکس‌هایی که از دوران پیروزی انقلاب اسلامی به جای مانده است، می‌توان فهمید که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب کاملا  مردمی است.

در ادامه دکتر عباس حاج زین العابدینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به فراز و نشیب‌هایی که انقلاب اسلامی در برهه‌های مختلف داشته اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و  خصومت‌های استکبار جهانی، مردم ما دشواری‌های زیادی را تحمل می‌کنند که امیدواریم ملّت شریف ایران از این مقطع هم سربلند بیرون آیند.


 

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین افتخارات انقلاب اسلامی این است که این انقلاب کاملا مردمی است و نیروهای نظامی هم که بخشی از مردم هستند، همراهی خوبی در این رخداد بزرگ داشتند و در جریان پیروزی انقلاب، همراه مردم بودند.

 

 

آخرین اخبار