01 11 2020
1855

سخنرانی علمی «آموزش کشت گیاه دانه روغنی کاملینا» در دانشگاه رازی برگزار شد.

1399/8/7

سخنرانی علمی «آموزش کشت گیاه دانه روغنی کاملینا» توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با همکاری انجمن علمی دانشجویی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی روز چهارشنبه 7 آبان ماه سال جاری به مدت دو ساعت با شرکت بیش از 500 نفر از مدیران، کارشناسان، دانشجویان و کشاورزان سراسر کشور  با سخنرانی جناب آقای دکتر دانیال کهریزی عضو هیئت علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه پروفسور کهریزی به اهمیت گیاهان روغنی، معرفی و تاریخچه گیاه کاملینا پرداختند. ایشان در ادامه ضمن اشاره به سطح زیر کشت گیاه کاملینا در جهان و ایران، به موراد مصرف، نحوه آماده سازی زمین، تاریخ مناسب کاشت، مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز، نحوه برداشت و فرآوری بذر کاملینا اشاره نمودند. در پایان جلسه پنل پرسش و پاسخ برگزار گردید.

 

علیرضا باقری عضو هیئت علمی و استاد مشاور انجمن علمی دانشجویی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی بیان کرد که هدف از برگزاری این نشست آموزش کارشناسان و کشاورزان بخش کشاورزی جهت کشت این گیاه اشتراتژیک می باشد. ایشان همچنین اشاره نمودند که براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، استان فارس به عنوان مرکز پایلوت کشت گیاه کاملینا در سال 1399 انتخاب شده است و پیش بینی می شود سطح زیر کشت این گیاه در سال زراعی جاری به بیش از 3000 هزار هکتار افزایش یابد.

 

 

یاسین نوروزی دبیر انجمن علمی دانشجویی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی ضمن تشکر از جناب آقای دکتر دانیال کهریزی جهت معرفی رقم سهیل گیاه کاملینا جهت بهره برداری کشاورزان کشور، اشاره نمودند در صورت کشت و توسعه گیاه کاملینا علاوه بر کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی، می تواند باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی گردد.

 

 

 

آخرین اخبار