4103
به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

دورۀ آموزشی «شمس» (شاگردان مکتب سلیمانی)

دوره آموزشی «شمس» (شاگردان مکتب سلیمانی) با هـدف تبیین مکتب حاج قاسم، به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

 

دوره آموزشی «شمس» (شاگردان مکتب سلیمانی) با هـدف تبیین مکتب حاج قاسم، توسط سازمان بسـیج دانشجویی استان کرمانشاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و همچنین به‌منظور بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سیدالشهداي جبهه مقاومت سپهبد پاسدار شهیدحاج قاسم سلیمانی، 7 دی ماه 1400 با حضور دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمانشاه به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

در این مراسم دکتر عباس حاج زین‌العابدینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی

ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری دربارۀ شهید سلیمانی تعبیری دارند و فرمودند: «به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم». در دنیا مکاتب فکری بسیاری وجود دارد، هر مکتب دربردارنده جهان‌بینی و ایدئولوژی خاصی است؛ معتقدم که مکتب شهید سلیمانی همان مکتب اسلام است، راه شهید سلیمانی نیز همان راه اسلام است.



وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز شهید سلیمانی افزود: در زمان ما شهید سلیمانی الگوی زنده، مجسّم، عالی و ملموسی است که در دنیا شناخته شده است و اسلام در وجود ایشان تجسم واقعی پیدا کرد. رهبر معظم انقلاب، شهید سلیمانی را به عنوان الگو معرفی می‌کنند، شهید سلیمانی از جنبه‌های نظری و عملی الگوی کاملی هستند و اسلام را در سیره عملی خود برای نسل حاضر مجسّم کرد.

دکتر حاج زین‌العابدینی بیان کرد: مکتب شهید سلیمانی همان مکتب امام علی (ع) است،

در زمان ما شهید سلیمانی نمونه و الگوی مجسّمی از سیره امام علی (ع) است و امیدواریم دوره آموزشی «شمس» برنامه‌ای موثر برای کسب معرفت و آگاهی بیشتر از مکتب شهید سلیمانی باشد.

 

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی و رئیس قرارگاه شهید علم‌الهدی دانشجویی ضمن خیرمقدم به مدعوین و قدردانی از دست‌اندرکاران این برنامه، فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را تسلیت گفت و در سخنانی اظهار داشت: احادیث و روایات در منزلت والای حضرت فاطمه (س) وارد شده و در حدیث قدسی مشهوری نقل شده است که: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، «ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم».


 

دکتر احمدی افزود: حدیث قدسی دیگری در منزلت والای پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود دارد که می‌فرماید: «لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاك‏» «اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم». این احادیث شریفه تبیین می‌کند که علّت به وجود آمدن عالم هستی این ذوات مقدّسه‌ می‌باشند.

 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی پرورش یافته مکتب مطهر حضرت زهرا (س) و مصداق عینی حدیث «کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ»؛ است، شهید حاج قاسم سلیمانی دستورات و ارزش‌های اسلام را به صورت عملی در وجود خود داشت؛ بنابراین باید به تأسی از ایشان مراقب اعمال و نیّات خود باشیم.

 

حاج قاسم برای محور مقاومت پدری کرد

 

دکتر احمدی اخلاص در عمل را ویژگی بارز شهید سلیمانی دانست و بیان کرد: حاج قاسم برای محور مقاومت پدری کرد و نگاه ایشان صرفاً سیاسی نبود و با ایدئولوژی و شجاعت، دنیا را متحیّر خود کرد و دشمنان هم به تمجید از حاج قاسم پرداختند از جمله «ژنرال استانلی مک کریستال» که در سال ۲۰۰۷ فرمانده مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا در عراق بود، از توانمندی‌های سردار سلیمانی تمجید و گفته سلیمانی برای تقویت نفوذ بین‌المللی ایران، بر زیرکی آرام و شجاعت اتکا می‌کند.

 

 

وی بیان کرد: شهید سلیمانی در مسیر الهی حرکت می‌کرد و به دلیل اخلاص در عمل، خداوند نیز به او عزّت داد و فضل و عنایت خود را شامل حال ایشان کرد و به شهادت رسید و تمام دنیا مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر ایشان را نظاره‌ کرد. جمله‌ای از شهید سلیمانی خطاب به رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس به یادگار مانده است: «والله والله والله، یکی از شئون عاقبت بخیری نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است»؛ بر این اساس باید بسیار تلاش کنیم در مکتب حاج قاسم تربیت یابیم و مطیع فرمان ولی امر مسلمین باشیم.

 

در ادامه قاسم امجدیان رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان کرمانشاه با قدردانی از حمایت‌های سرپرست دانشگاه رازی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در برگزاری این برنامه اظهار داشت: یکی از وجوه ارزشمند دین اسلام، اهتمام بسیار زیاد به معرفت و آگاهی برای اقدام به عمل در میدان است، بر این اساس هر اقدامی بدون آگاهی و معرفت محکوم به شکست است.


 

وی با اشاره به جهان بینی شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی یک اسطوره است اما آنچه مهم است توجه به آموزه‌های مکتب ایشان است؛ هدف از مکتب سلیمانی، تربیت حاج قاسم سلیمانی‌هاست و در دوره «شمس» نیز از سخنرانی و حضور افرادی بهره‌مند خواهیم بود که همراه حاج قاسم بودند و ابعاد مختلف شخصیتی ایشان را برای ما تبیین نمایند.

 

امجدیان همچنین تأکید کرد: دانشجویان باید در حوزه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مطالبه‌گر باشند و نسبت به مسائل مختلف حساسیت داشته باشند تا پویایی محیط دانشگاه حفظ شود.

 

در ادامه سردار صحرایی همرزم شهید سلیمانی و دیگر سخنرانان در محورهای مختلف دوره آموزشی «شمس» (شاگردان مکتب سـلیمانی) به ایراد سخنرانی پرداختند.


 

شایان ذکر است؛ دوره آموزشی «شمس» در روزهای هفتم و هشتم دی ماه به صورت حضوری و مجازی در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار می‌شود و اختتامیۀ آن همزمان با «جشنواره دانشگاهیان تاریخ‌ساز»، در مورخ پنجشنبه 9 دی ماه با سخنرانی «حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران»، در حسینیۀ ثارالله سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار