14 10 2018
176

کارگاه تخصصی از سری برنامه های یکشنبه های مشاوره ای برگزار شد.

یکشنبه های مشاوره ای در تاریخ ۲۲/۷/۱۳۹۷ با موضوع تحلیل روانشناختی ادبیات داستانی توسط خانم گودرزی دانشجوی رشته مشاوره و حضور اساتید گروه مشاوره دکتر گل محمدیان و دکترصیدی و با حضور اساتید مهمان، جناب آقای دکتر رحیمی، آقای دکتر رضایی و خانم نقشینه برگزار گردید.

گزارش جلسه به این شرح می باشد که داستان از آدمکی شروع می شود که با نقاب هایی از احساس و عواطف انسانی بودن زندگی می کند،اما روزگار در یک روز بارانی با از بین بردن صورتک ها چهره ای دیگر را به او می نمایاند. از دیدگاه روانشناسی، مفاهیم مشهود و مشخص است. همچنین در این جلسه تحلیل رولومی و اگزیستانسیالیسم و تحلیل فلسفی داستان صورت گرفت.

در تاریخ ۲۳/۷/۱۳۹۷ جلسه ی یکشنبه های مشاوره ای با تدریس دکتر علی زکی ئی برگزار گردید و حضور اساتید گروه مشاوره دکتر گل محمدیان و دکترصیدی برگزار گردید.

استاد مشاور انجمن علمی رشته مشاوره محمد سجاد صیدی گزارش دادند یک شنبه های مشاوره ای با عنوان مشاوره و روان درمانی در تاریخیک شنبه ۲۹ مهر توسط استاد زکی ئی ارائه شدند.

اختلال های خواب گروهی از اختلال های روانی هستند که نقش مهمی درسلامت روان افراد دارند.جهت استفاده از درمان های روانشناختی باید با عوامل پدید آورنده اختلال بی خوابی آشنا بود.

اگر فردی بی جهت دو.سه.بار در خواب بیدار شود.درطی سه روز درهفته.وبه مدت سه ماه طول بکشد فرد دچار مشکل شده است.

شمازمانی خوابتان میبرد که مغزتان به حالت آرامش رسیده باشد،

پس زمانی باید بخوابید که واقعا خسته باشید،

از خوراکی ها کافئین دار قبل از خواب استفاده نکنید…

یکی از روش های پی بردن به اختلال خواب ،استفاده از دستگاه پلی سومنوگرافی است.

این دستگاه ،در طول خواب یک مانیتورینگ اصلی برای خواب است که فعالیت ها اکسیژن خون،ریتم قلب،حرکات اندام را در زمان خواب ثبت می کند.سمینار نقش مشاوره و روان درمانی در اختلاﻻت خواب با حضور گسترده دانشجویان مشاوره و روان شناسی و با سخنرانی دکتر علی زکی ئی در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد. ایشان در سخنرانی خود به اهمیت نقش عوامل روانی در پدید آمدن اختلال های خواب خصوصا بی خوابی مزمن اشاره کردند و افزودند جامعه علمی ما باید روان درمانگران توانمندی را جهت کار با بیماران مبتلا به بی خوابی تربیت کند، زیرا نظریه های روان درمانگری خصوصا شناخت درمانی و رفتار درمانی شناختی تاکید زیادی بر نقش عوامل روانی و شناختی درایجاد و درمان بی خوابی دارند.

در ادامه ایشان ساختارها و چگونگی استفاده از مبانی مشاوره و روان درمانی در درمان اختلاﻻت خواب را به تفصیل شرح دادند.

 

یکشنبه های مشاوره ای در تاریخ ۶/۸/۱۳۹۷ با موضوع موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد با حضور دانشجویان ارشد مشاوره(خانواده،مدرسه،شغلی و توانبخشی) و اساتید گروه مشاوره دکترگل محمدیان و دکترصیدی برگزار گردید.

در این جلسهگروهی از دانشجویان ارشد که کنکور سال ۹۷ را با موفقیت گذرانده اند ، تجربیات خودشان را در اختیار دانشجویان قرار دادند.

 

 

یکشنبه های مشاوره ای در تاریخ ۱۳/۸/۱۳۹۷ با موضوع تحلیل روانشناختی فیلم زیرسقف دودی با ارائه بسیار خوب خانم زهرا افضلی و بهاره حسینی دانشجویان رشته مشاوره و با حضور اساتید گروه مشاوره دکتر گل محمدیان و دکترصیدیبرگزار شد.

زیرسقف دودی روایتگر داستان زندگی خانواده ای از هم گسسته است که در آن روابط خانوادگی پدر خانواده،بهرام(فرهاداصلانی) مادر خانواده،شیرین(مریلازارعی) و پسر ۲۴ساله شان،آرمان(ابولفضل میری) همگی روبه زوال است.مدتهاست که طلاق عاطفی بین زوجین رخ داده است و دراین میان بهرام(در یک رابطه ی موازی)به شکل پنهانی با زن دیگری بنام رعنا(بهنوش طباطبایی) وارد رابطه شده است.در این فیلم مرزهای خانواده کاملا ویران شده و فرار از جایگاه اصلی و نقش مهم خود در خانواده بعنوان راهکار حل مشکل شناخته شده است.اگر قرار است یک خانواده چهارچوب اولیهی خود را حفظ کند می بایست مرزها را رعایت کند.این فیلم به زیبایی طلاق عاطفی را به نمایش میگذارد و سرانجام فرزندی که در بستر ناسالم طلاق عاطفی بزرگ میشود.درهم تنیدگی روابط بین مادر و فرزند،الگوپذیری غلط از پدر و خشم فروخورده از والدین و همچون بسیاری از فیلمهای ایرانی رابطه ی فرازناشویی برای فرار از دلزدگی زناشوییو در نهایت اثر،رگ و ریشهی سنتی ایرانییعنی بازگشت به همان جایگاه اول و ترجیح زندگی اول و همسر اول پیام پایانی فیلم بود.و اینکه در بستر ناسالم،فرزند سالم پرورش نمییابد و هرگاه در خانواده اییک نفر مریض باشد خواه ناخواه بقیهی اعضا نیز تحت تأثیر این بیماری قرار میگیرند.

 

یکشنبه های مشاوره ای در تاریخ۲۰/۸/۱۳۹۷ با موضوع مفاهیم و کاربرد نظریه انتخاب گلاسر در زندگی با ارائه آقای علیرضا مرادی دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده و با حضور اساتید گروه مشاوره دکتر گل محمدیان و دکترصیدی برگزار شد.

مدیر گروه مشاوره جناب آقای دکتر گل محمد یان گزارش کرده اند که یک شنبه های مشاوره ای هفته گذشته با عنوان کاربرد نظریه ی انتخاب گلاسر توسط انجمن علمی مشاوره با ارائه ی آقای علیرضا مرادی دانشجوی کارشناسی ارشد مشاور خانواده برگزار شد.

چکیده ارائه ی آقای مرادی بدین شرح بود که ایشان زندگی نامه گلاسر را توضیح دادند و اینکه در زندگی کاری اش چه افرادی روی او تاثیر گذاشته اند که به نظریه ی انتخاب دست پیدا کرده است و روی نظریه ی کنترل پاورز هم کار کرده در واقع نظریه انتخاب گلاسر تغییر داده شده ی نظریه ی کنترل پاورز است.

ایشان سپس در مورد نظریه ی وبولدینگ صحبت کردند که به چه اندازه در نظریه ی انتخاب گلاسر تاثیر گذاشته است.آقای مرادی همچنین بیوگرافی مختصری از دکتر علی صاحبی گزارش کردند که مترجم کتاب های گلاسر هستند و شاگرد خود گلاسر و نیز یانگ و آلبرت الیس بوده است که زیر نظر الیس شناخت درمانی را فراگرفته و طرحواره درمانی را هم از یانگ یاد گرفته است و از سال ۲۰۰۸ در ایران موسسه واقعیت درمانی را تاسیس کرده است.ایشان سپس به توضیح نظریه ی گلاسر و تفاوت هایش با سایر نظریه ها پرداختند، که این نظریه از فنون خاصی استفاده نمیکند و فرایند مدار است، نسبت به انسان دید خوش بینانه ای دارد و با برچسب زدن و اختلالات کاملا مخالف می باشد، این نظریه معتقد است کسانی که به درمانگران مراجعه میکنند دو حالت دارند: یا از عدم ارتباط رنج میبرند یا دارای روابطی مخدوش و ناخوشایند هستند.

ویلیام گلاسر در نظریه ی تئوری انتخاب نیاز های اساسی و ژنتیکی انسان را به صورت زیر بیان کرده است :

۱_ نیاز به بقا و زنده ماندن

۲_ نیاز به عشق و احساس تعلق

۳_ نیاز به قدرت

۴_ نیاز به آزادی

۵_ نیاز به تفریح.

که هرکدام فاکتور های خاص خود را دارند.

یکشنبه های مشاوره ای در تاریخ ۲۷/۸/۱۳۹۷ با موضوع تحلیل شخصیت صادق هدایت توسط بهار امیری کارشناس ارشدمشاوره و با حضور اساتید گروه مشاوره دکتر گل محمدیان و دکتر صیدی برگزار گردید.

مدیر گروه مشاوره جناب آقای دکتر گل محمدیان گزارش کردند که یک شنبه های مشاوره ای با عنوان تحلیل شخصیت صادق هدایت توسط انجمن علمی مشاوره با ارائه خانم بهار امیری دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره برگزار شد .

تحلیل شخصیت صادق هدایت

صادق هدایت نویسنده، پژوهش¬گرومترجممعروفایرانی در ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ در تهران در خانواده ای اشراف زاده و فرهنگی که دارای مناصب بالای نظامی بودند متولدشد.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه دارالفنون و سن لویی به پایان رسانید. در دوران تحصیلات روزنامه دیواری با عنوان ندای اموات را در مدرسه انتشار داد، و همواره این موضوع را عنوان می¬کرد که فلسفه زندگی چیست؟ برای ادامه تحصیلات به بلژیک وسپس فرانسه رفت اما تحصیلات را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت ودر بانک ملی شروع به کار کرد اما استعفا داد و تا زمانی که در ایران بود کارمند دانشکده هنرهای زیبا بود، بدلیل انتقادها و تهمت های که به او زده میشد تصمیم گرفت به فرانسه برود و سرانجام در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در آپارتمان اجاره ای اش در پاریس با گاز خودکشی کرد.

آثار صادق هدایت:

رباعیات خیام، انسان و حیوان، فواید گیاهخواری، زنده به گور، سه قطره خون، سگ ولگرد، بوف کور و….

درخشانترین و معروفترین اثر هدایت بوف کور است که آشفتگی¬ها و پریشانی های روحی و روانی او را به خوبی به تصویر می¬کشد. این رمان تقریبا رمان انکونسیان است،یعنی رمانی که با زبان ناخودآگاه نوشته شده است و خوابگونه است، چرا که زبان خواب¬هاازتیپیک¬ترین زبان هایناخودآگاه است. او این زبان را از فروید آموخته است. خواننده بوف کور تا این زبان را نداند نمی¬تواند معنی بوف کور را بفهمد…

اختلال شخصیت:

با توجه به رمان بوف کور که شامل دو بخش می باشد نویسنده در هر بخش با کشتن زنان داستان (اثیری و لکاته) یکیادگاری بر می داشت که آنها را جاودانه نماید. بنابراین نویسنده دارای اختلال یادگارپرستی (شی گرایییا فتیشیسم) می باشد، افراد مبتلا به این اختلال به یک شی اشتغال ذهنی دارند آنرا به رابطۀ جنسی با همسر ترجیح می دهند. که در داستان چشم¬هابهعنوانیادگار می باشند…

اختلال شخصیت اسکیزوئید، ویژگی اصلی این اختلال محتاط و منزوی بودن این افراد می¬باشد که در اکثر نوشته های هدایت این انزواطلبی مشهود می باشد بخصوص در بوف کور، عدم تمایل به درگیرهای اجتماعی خواه تمجید و خواه سرزنش،که هدایت اهمیتی نمی¬داد که آثارش مورد تعریفیا سرزنش قرار بگیرند، اغلب این افراد در زمستان متولد می شوند، توجه خاصی به مسائل نجوم و متافیزیک دارند، معمولا گیاهخوارند، استفاده بیش از حد از دخانیات، واپسروی به دوران کودکی که در اکثر داستانهای هدایت از قبیل بوف کور، تاریکخانه و سگ ولگرد مشهود می باشد…. در عوض، درک، حافظه و تفکرشان بی نقص است.

یکشنبه های مشاوره‌ای این هفته مورخ ۱۸/۹/۱۳۹۷ از ساعت ۳۰/۱۲ الی۱۴ در دانشکده علوم اجتماعی در با حضور اساتید محترم گروه مشاوره جناب آقای دکتر گل محمدیان و دکتر صیدی و با ارائه بسیار خوب آقایاسماعیل ساری دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی برگزار شد. عنوان ارائه ایشان استفاده و کاربرد تکنیک هایDISTDP در مشاوره شغلی بود، ایشان عنوان کردند: شخصیت رنج کشیده‌ی انسان امروزی بدون آگاهی از راه رفته خود پا در عرصه های مختلف شغلی می گذارد و در پایان با شکست و ناکامی و از دست رفتن فرصت ها مواجه می شود ما می توانیم با استفاده از تکنیک درمانیDISTDP قبل از مشاوره شغلی ابتدا به خودآگاهی و آزادی از قید و بندهای ناهمسان کودکی خود رها شده و سپس با شناخت و بینش بی بدیل مرحله انتخاب و رشد شغلی را بپیماید و اینگونه در میدان اقتصاد جهانی به رشد و تعالی قدم بردارد.

آخرین اخبار