30 05 2020
208

کارگاه برخط «راهکارهای گذار کسب و کارها از بحران کرونا» توسط انجمن علمی دانشجویی کسب ‌وکار الکترونیک برگزار گردید.

انجمن علمی دانشجویی کسب ‌وکار الکترونیک دانشگاه رازی و گروه مدیریت و کارآفرینی با هدف ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود با اخذ مجوز از معاونت فرهنگی دانشگاه، کارگاه مجازی «راهکارهای گذار کسب‌وکارها از بحران کرونا» را در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برگزار نمود.

در این کارگاه مجازی که با استقبال بیش از ۱۵۰ نفر از فعالان اقتصادی، دانشجویان، مدیران واحدهای صنعتی و بازرگانی استان و کشور برگزار مواجه شد، دکتر یوسف محمدی‌فر در خصوص«استراتژی‌های بازاریابی در مواجهه با بحران کرونا» و دکتر محمدجواد جمشیدی در خصوص «کسب‌وکارهای الکترونیک و بحران کرونا» به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر محمدی‌فر ضمن تشریح تحولات کلان محیط کسب‌وکار متأثر از ویروس کرونا، به بررسی تغییرات ایجاد شده در رفتار مصرف‌کنندگان و تبیین علمی چگونگی تأثیرپذیری کسب ‌وکارها از این بحران پرداخت و در ادامه سه مدل را برای پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها ارائه داد. وی به ضرورت واکنش کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری و راهبردهای بازاریابی پرداخته و فرایند بازتولید کاهش تقاضا را تشریح نمود.

دکتر محمدی‌فر این فرآیند را زمینه‌ساز رفتارهای حذف، کاهش، جانشین‌سازی و به تأخیر انداختن خریدها دانست و ضرورت تغییر در حوزه‌های مختلف قیمت‌گذاری، محصول، سیستم توزیع و عناصر ارتقاء را مورد بحث قرار داد.

در ادامه ۲۰ راهکار علمی و عملیاتی برای مواجهه با بحران کرونا توسط این عضو هیئت‌علمی گروه کارآفرینی دانشگاه رازی ارائه شد.

دکتر محمدی‌فر ضمن تشریح اقدامات اورژانسی برای نجات کسب‌وکارها، ‌به ضرورت ایفای نقش بنگاه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی پرداخت و این مسئولیت‌پذیری را شامل باور، سیاست‌ها، روش‌ها و اقداماتی دانست که هدف اصلی آن ارتقاء جامعه و حمایت از مردم در مقابل بحران کرونا است که درعین‌حال زمینه بهبود جایگاه برند در ذهن مخاطبان را فراهم می‌سازد. تعریف سناریوهای سه‌گانه محتمل برای ادامه کرونا در حالت‌های بدبینانه، واقع‌بینانه و خوش‌بینانه و تشریح ابعاد و استراتژی مواجهه در هر سناریو از جمله: سطح تاب آوری، تبعات انتخاب هر استراتژی، بار مالی و ... از موارد مطرح شده در این سخنرانی بود.

در ادامه دکتر جمشیدی بحث خود را با عنوان «کسب‌وکارهای الکترونیک و بحران کرونا» ارائه داد. وی ضمن تشریح برخی آمارهای منتشر شده همچون وضعیت فعلی شاخص‌های بورس در دنیا بر این موضوع تاکید کرد: به علت پیچیدگی و در هم تنیدگی محیط کسب‌وکار امروزی و ارتباط زنجیروار کسب‌وکارها با هم در صنایع مختلف، بحران کرونا زمینه‌ساز آسیب جدی و شکست بسیاری از صنایع ازجمله صنعت گردشگری را فراهم کرده است. دکتر جمشیدی در ادامه با تحلیل رفتار خرید مردم، ترس را حاکم بر بازار در شرایط کرونا معرفی و افزایش تمایل مردم به خریدهای اینترنتی را ناشی از این عامل دانست. وی به بیان مقدماتی از مبحث تجارت الکترونیک، لزوم تغییر مدل کسب‌وکار بر اساس شرایط جدید ناشی از کرونا برای کسب‌وکارهای سنتی پرداخت و با اشاره به شیوه‌های عمومی شناخته شده برای تغییر مدل کسب‌وکار در جهت «الکترونیکی شدن»، دو دسته راهکار را برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط به صورت مجزا مطرح کرد.

دکتر جمشیدی راهکارهای مطرح شده برای شرکت‌های بزرگ را دارای ماهیتی کاملا متفاوت از راهکارهای مربوط به شرکت‌های کوچک و متوسط دانست و شرکت‌های کوچک و متوسط را در استقرار ابزارهای تجارت الکترونیک چابک‌تر معرفی کرد. وی در پایان پیشنهادهای کاربردی و عملی برای ورود کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به عرصه‌ تجارت الکترونیکی را ارائه و روش‌های مختلف فروش اینترنتی را از نظر میزان زمان و هزینه موردنیاز جهت راه‌اندازی را مقایسه کرد.

در پایان سخنرانان به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.

 

 

آخرین اخبار