151

نشست مدیران و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۵ به میزبانی دانشگاه رازی

نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور، روز یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی ضمن عرض خیرمقدم به خدمت میهمانان و با عرض تبریک سالروز میلاد با سعادت امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) اظهار داشت: توفیق میزبانی این نشست برای دانشگاه رازی، مایه خرسندی است و صمیمانه از عزیزانی که تشریف آورده‌اند سپاسگزارم و آرزو می‌کنم ثمرات و خیرات این نشست‌ها برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مفید فایده باشد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های مسائل و امورات فرهنگی در کشور، گفت: در دانشگاه رازی امروز شرایط فرهنگی آرام و بی‌تلاطمی حاکم است اما آنچه موجب دل نگرانی می‌شود "عدم مشارکت جدّی دانشجویان در مسائل سیاسی و اجتماعی" است و این بی‌تفاوتی، یقیناً خطرناک است و بایستی تدبیر ویژه‌ای برای آن داشت.

ایشان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید تریبون بیان مطالبات و بیان کارشناسی مسائل باشند، افزود: مسئولان و مدیران استان باید با دانشگاه همراه باشند، در سال گذشته ده‌ها وزیر و مسئول عالی رتبه به استان تشریف آورده‌اند اما کسی متاسفانه به دانشگاه که مرجعیت کلیدی در پرداختن به مسائل و مشکلات را دارد رجوع نکرد. اگر بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که هیأت علمی کار کارشناسی کند و مطالبه‌گرانه مسائل اجرایی را نقد کنند و دانشجویان ما نیز نسبت به مسائل مختلف حساسیت‌های اجتماعی خود را بروز دهند شاید تریبون دانشگاه و صندلی‌های نقد برای آموزش عالی و کشور خیرات و برکات جدی داشته باشد که حداقل آن این است که دانشگاه در کانون توجه قرار می‌گیرد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه به اهمیت بحث شبکه جامعه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: بخشنامه شبکه ملی جامعه و دانشگاه از یک سال پیش منعکس شده، اما هنوز توسط طرف‌های ذی‌ربط مورد توجه قرار نگرفته و اجرایی نشده است. بخشنامه شبکه جامعه و دانشگاه جزو نادر بخشنامه‌هایی است که این جایگاه ویژه را به دانشگاه‌ها داده که از این جهت جای قدردانی دارد، اما از جهت پیاده‌سازی آن مشکل داریم.

ایشان با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای شورای اسلامی، یکی از ابزارهای مشارکت برای انتخابات را تقویت شبکه جامعه و دانشگاه دانست و بیان کرد: یکی از ابزارهای این شبکه نخبگان هستند و امیدواریم امسال با تدبیر همه دوستان سال پُرباری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه، ضمن عرض خیر مقدم به محضر معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، آقای دکتر عسگری مدیر کل فرهنگی وزارت علوم و همچنین همه مدیران، معاونان و همراهان دانشگاه‌های منطقه غرب، از رئیس محترم دانشگاه رازی که همواره مقوّم و مروّج و مشوّق جلسات مبتنی بر گفتمان و میزبانی دانشگاه رازی در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بوده‌‌اند و همواره از برگزاری جلسات گفت و گو بین جناح‌های مختلف در زمینه‌های مختلف حمایت های لازم را به عمل آورده قدردانی نمود.

دکتر محسنی در ادامه "ترویج و توسعه گفتمان ملی و منطقه‌ای" را راه نجات از مشکلات کشور دانست و بیان کرد: مجموعه انباشت و تراکم مشکلات و بحران‌های موجود نشان می‌دهد که روش‌های مدیریتی و اجرایی سه، چهار دهه گذشته چندان مؤثر و مطلوب نبوده است.

این مسئول با ادامه توضیحات بیان کرد: به عبارت دیگر وجود این بحران‌ها، بزرگ‌ترین دلیل بر این است که ما نتوانستیم به نحو شایسته جامعه را در عرصه‌های مختلف مدیریت کنیم. ازاین رو، در عرصه مدیریتی به ویژه مدیریت فرهنگی و اجتماعی به یک تحول اساسی و تغییر نگاه نیاز داریم و نگاه‌ها باید مطابق با نیازها، تحولات و ذائقه‌های نوین کنونی تغییر و تحول یابند که البته بارقه‌ها و نشانه‌های آن را می‌بینم.

ایشان "بی‌اعتمادی" را یکی از بحران‌های جامعه و به ویژه دانشگاه دانست و گفت: بحران بی‌اعتمادی، مولود عوامل متعددی است، از جمله سیاست زدگی اجتماعی و فربه شدن امر سیاست و ایدئولوژی و نیز دیدگاه ماتریالیستی به زندگی، برون گرایی دینی و غلبه مادی گرایی و غفلت از محتوا و گرایشات معنوی، متعالی و اخلاقی و همینطور گسست تجربه‌ها و عدم انباشت آن است.

 

دکتر محسنی رمز موفقیت و پیشرفت‌های امروز جوامع را همبستگی و مشارکت اجتماعی دانست و بر توسعه و تعمیق گفتمان‌ها به ویژه گفتمان‌های سیاسی و فرهنگی در عرصه‌های گوناگون تأکید کرد و افزود: بی‌اعتمادی آرام آرام منجر به انفعال می‌شود و این انفعال نیز آرام آرام منجر به بدبینی و یأس می‌شود و یأس نیز به دنبال خود، ناهنجاری‌های فرهنگی، رفتاری و سیاسی و نوعی شالوده شکنی و یا دین گریزی را در پی دارد.

ایشان تاکید کرد: معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید کاهش بی‌اعتمادی میان دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند و تدبیری برای فائق آمدن بر این بی‌اعتمادی بیاندیشند.

وی خواستار توجه جدّی وزارت علوم به گفت و گوهای ملی و مشارکتی، اصلاح و سامان دادن به تناقضات، تضادها، تعارضات، گسست‌ها و ناهمخوانی‌های درونی آیین نامه‌های مربوط به فعالیت‌های سیاسی شد و گفت: اجماع نظر در بسیاری از مسائل و موضوعات فرهنگی، هنری و سیاسی یکی از مهمترین عوامل توسعه است.

در ادامه، دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکر از ریاست محترم دانشگاه رازی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به پاس میزبانی این نشست، اظهار داشت: مسائل و مشکلات فرهنگی تمام شدنی نیستند و ذات حوزه اجتماعی و فرهنگی چنین است، زمان زمان دگرگونی است ما نیز دگرگونی‌های زیادی را پذیرفته‌ایم به ویژه در جامعه‌ای که انقلاب اسلامی در آن به وقوع پیوسته و جامعه ما دیگر جامعه ۴۰ سال قبل نیست و جامعه یک دهه قبل هم نیست.

دکتر غفاری در ادامه بیان کرد: به یُمن تغییرات و تحولات بزرگی مانند انقلاب اسلامی و به دنبال آن جنگ و تحولات بعد از جنگ، بپذیریم که جامعه تغییر یافته و مهم‌تر از آن شجاعت پذیرش همه این تغییرات است. برای مجموعه فرهنگی و اجتماعی، داشتن تحلیل موقعیتی از زمانه و شرایطی که در آن قرار دارد در همه عرصه‌های آموزش عالی و... بسیار کلیدی و ضروری است.

ایشان افزود: به دلیل تغییر و تحولات صورت گرفته، ما در وضعیتی هستیم که میزان ساختار گریزی در آن قوت گرفته زیرا عاملیت انسانی قوت یافته است. به میزانی که در یک جامعه عاملیت انسانی قوت پیدا می‌کند سهم و نقش ساختارها کمتر می‌شود و جایی که عاملیت انسانی نیست ساختار قوت بیشتری پیدا می‌کند و ذات و طبیعت ساختار تکلیف‌مداری است اما عاملیت انسانی صحبت از حق‌مداری می‌کند و از سویی ساختارگریزی قوت می‌گیرد.

در این نشست، پیرامون مهم‌ترین مسائل فرهنگی و چالش‌های این حوزه در دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد همچنین معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.


شناسه : 1010105

آخرین اخبار