2471
توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه رازی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی استادان باعنوان «عوامل موثر بر تشدید بیکاری در استان و راهکارهای مواجهه، با تاکید بر نقش دانشگاه» توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با سخنرانی دکتر یوسف محمّدی‌فر (عضو هیئت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه) ساعت 10 الی 12 روز دوشنبه 17 مهرماه در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی به‌صورت حضوری-مجازی برگزار شد.

در بخش نخست نشست، دکتر محمّدی‌فر به بررسی مسأله بیکاری در استان و علل تشدید آن پرداخت و در ادامه 10 راهکار را برای مواجهه با پدیده بیکاری در استان کرمانشاه ارائه کرد. از جمله این راهکارها می‌توان به مواردی مانند لزوم  ایجاد گفتمان مشترک بین ذینفعان؛ بهره‌گیری از ماتریس چهار بعدی برای هدایت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی؛ تدوین برنامه جامع بهبود فرهنگ کار  و ... اشاره کرد.

در ادامه، ایشان به بررسی نقش‌های چهارگانه دانشگاه در:

1-  برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری (دانشگاه به مثابه نهاد عقلانیت و تفکر)؛

2- نقش دانشگاه در فرهنگ‌سازی کار، توسعه تعهد کاری و اخلاق حرفه‌ای(دانشگاه به مثابه نهادی فرهنگ‌ساز)؛

3- نقش دانشگاه در آموزش و تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز جامعه و صنعت(دانشگاه به مثابه نهادی تخصص‌ساز) و

4- نقش دانشگاه در اجرا  و کنترل برنامه‌ها (دانشگاه به مثابه نهاد مشاور و منتقد) پرداخت و ابراز امیدواری کرد که با مداخله دانشگاه شاهد بهبود شرایط اشتغال استان باشیم.

یکی از موضوعات مهم مورد اشاره ضرورت توسعه فعالیت‌های دانشگاه برای بهبود فرهنگ کار بود که در سطح دانشگاه می‌بایست با ابزارهای مناسب به فرهنگ‌سازی و پرورش دانشجویان با روحیه و امیدوار پرداخت که در یک حوزه دارای تخصص بوده و به صورت حرفه‌ای و با تعهد، تمرکز و تلاش به دنبال تحقق اهداف شغلی خود هستند. اجرای صحیح این برنامه‌ها می‌تواند زمینه تغییر فرهنگ کار در دانشگاه‌ها را با هدف تربیت افراد مولد و کارافرین فراهم آورد.

در بخش دوّم نشست چندتن از استادان حاضر در جلسه پرسش‌ها و نکاتی را مطرح و نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

آخرین اخبار