نشست هم‌اندیشی دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اساتید و کارکنان دانشگاه‌های استان کرمانشاه، در دانشگاه رازی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی دکتر سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمانشاه، سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

 

در این نشست، اساتید، نخبگان و دغدغه‌مندان حوزه زنان و خانواده به بیان نقطه‌نظرات، دیدگاه‌ها، مشکلات و معضلات حوزه زنان و خانواده و همچنین ارائه راهکارهایی برای رفع و کاهش آسیب‌های این حوزه پرداختند.

پرداخت حق عائله‌مندی بانوان سرپرست خانوار، ضرورت توجه جدی نهادهای مسئول برای مقابله با ابتذال فرهنگی و کشف حجاب در جامعه، نارضایتی از برخی مسئولین به دلیل عمل نکردن به وعده‌های خود در قبال مردم، عدم ‌توجه جدی به پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌های فرهنگی و وجود موانع دست و پاگیر برای تشکیل پژوهشگاه علوم انسانی، راه اندازی مهد کودک برای بانوان شاغل دارای فرزند خردسال در دانشگاه، از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه از سوی حاضرین مطرح شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به مدعوین به ویژه دستیار محترم رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و در سخنانی اظهار داشت: حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی از موضوعات برجسته مورد توجه در جوامع کنونی است.


وی حق حیات و آزادی در عرصه فضای مجازی، کرامت انسانی، مشارکت در تعیین سرنوشت و... را از جمله مصادیق حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی برشمرد و افزود: مشارکت در تعیین سرنوشت در کشور ما به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه در جوامع غربی تنها شعار حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی را سر می‌دهند، اما جمهوری اسلامی ایران آن را عینیت بخشیده است.

دکتر احمدی انتخابات را از مصادیق حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: حدود ۵۰ روز بعد از وقوع انقلاب اسلامی در بهمن 1357، اولین انتخابات این کشور برگزار شد که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است.

وی افزود: در انقلاب‌های دنیا معمولا حدود شش ماه تا یکسال طول می‌کشد تا حواشی انقلاب خود را جمع کنند و بعد به انتخابات ورود کنند، اما در انقلاب اسلامی اینگونه نبود و به سرعت انتخابات برگزار شد و طی چهار دهه گذشته همواره شاهد برگزاری انتخابات پرشور بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به در پیش بودن انتخابات اسفند ماه 1402 گفت: ما دانشگاهیان به تکلیف خود در باب ترغیب مردم به مشارکت پرشور در انتخابات ورود کرده و این کار را وظیفه خود می‌دانیم.

وی در ادامه، پیرامون حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی در جامعه افزود: ما معتقدیم این موضوعات با بخشنامه و دستورالعمل و امنیتی کردن فضا محقق نمی‌شود، بلکه باید به جنبه اقناعی آن به صورت ویژه ورود کنیم. یعنی حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی را وارد باور و اعتقاد مردم کنیم تا همه مردم نسبت به اجرای آن احساس تکلیف کنند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین در خصوص احداث خوابگاه‌های متاهلی بیان کرد: دانشگاه رازی اولین دانشگاه در کشور بود که برای احداث خوابگاه‌های متاهلی اقدام کرد، در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزرای راه و شهرسازی و علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داریم و مقرر شد که حمایت‌های مالی از این پروژه صورت بگیرد اما تاکنون بودجه‌ای برای این منظور تخصیص نیافته و ما از محل اعتبارات دانشگاه عملیات احداث ۴۰۰ واحد خوابگاه متاهلی را آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت فرهنگی و دغدغه‌های حوزه عفاف و حجاب در جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها داشت و گفت: خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد کشف حجاب در دانشگاه رازی نداشته‌ایم، اما این انتقاد جدی را داریم که با توجه به اینکه حجاب یک تکلیف جدّی و شرعی است، باید در جامعه بیشتر به آن توجه شود.

در ادامه دکتر سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، در سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلاب نخبگانی است و روحانیون و روشنفکران بیشترین اثرگذاری را در انقلاب اسلامی داشته‌اند.

وی افزود: به تصریح قانون اساسی، انقلاب ما نفی استبداد فکری، اجتماعی و سیاسی بوده، به این معنا که مردم در مقابل استبداد اعتراض کردند و خواستند سرنوشتشان را به دست خودشان بگیرند.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی تصریح کرد: به‌دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در کوتاه‌ترین زمان قانون اساسی تدوین شد که برای تدوین آن بیش از هزار نسخه پیشنهادی از طرف مردم، نخبگان و روحانیون ارسال شد و بیانگر این است که عموم جامعه خود را صاحب انقلاب می‌دانستند و نقش آنها در تدوین قانون اساسی مهم بوده است.

دکتر پاد ادامه داد: بسیاری از حقوقدانان، جامعه شناسان و حتی افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند، جزو تدوین کنندگان قانون اساسی بودند و از طیف‌های فکری و طبقات مختلفی برای تدوین آن کمک گرفته شد و یک قانون اساسی مردم پایه براساس نظام اسلامی تدوین شد. در قانون اساسی که مردم و نخبگان نقش مهمی در تدوین آن داشتند، حقوق شهروندی یا همان حقوق عامه جزو تکالیفی است که اعلام شده باید دستگاه قضایی برای احیای آن اهتمام داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نقش نخبگان و رویکرد دولت سیزدهم در تخصص‌گرایی و مراجعه به نخبگان برای حل مشکلات، رئیس جمهور از ما خواسته که در بحث حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی نشست‌هایی را به منظور هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نظرات نخبگان داشته باشیم.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور موظف هستیم که حقوق ملّت را در  دستگاه‌های اجرایی مختلف پیگیری کنیم. البته نگاه رئیس جمهور تنها به استیفاء حقوق مردم در داخل کشور نیست، بلکه به‌دنبال استیفاء حقوق ایرانیان داخل و خارج از کشور در مجامع بین المللی نیز می‌باشد که در این حوزه پیگیری خواهیم داشت.

دکتر پاد اظهار کرد: در ماموریتی که رئیس جمهور محترم برای پیگیری حقوق مردم به ما محول نموده است، روی چهار موضوع تاکید ویژه شده که شامل آزادی بیان، حق برپایی اجتماعات، حریم خصوصی و پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است که همگی آنها در قانون اساسی نیز آمده است. در راستای پیگیری و احیاء این موضوعات تیمی تشکیل داده و نشست‌هایی را با نخبگان و متخصصین دانشگاهی برگزار می‌کنیم تا با همکاری آنها برای تحقق این هدف تلاش کنیم.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی در ادامه این نشست به دغدغه‌ها و درخواست‌های بانوان دانشگاهی حاضر دراین نشست پاسخ داد.

آخرین اخبار