نشست هم‌اندیشی استادان باعنوان «تعامل صنعت و دانشگاه» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی استادان باعنوان «تعامل صنعت و دانشگاه» توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با سخنرانی مهندس مریم آزادی (معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه)، دکتر مهدی امیری‌نژاد (مدیر کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه رازی) و مهندس فرهاد مرزی (دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه) در روز دوشنبه ۸ آبان‌ماه در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی به‌صورت حضوری- مجازی برگزار شد.

در ابتدا دکتر امیری‌نژاد نسل‌های چهارگانه دانشگاه را مرور کرد و به اهمیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پرداخت.

وی روش‌های ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را مأموریت‌گرایی، تعامل با بخش‌های غیردولتی مؤثر در اقتصاد و جامعه، تشکل‌های بخش خصوصی، حضور دانشگاهیان در مجامع، کمیته‌ها و شورا‌های تصمیم‌گیری و فرهنگ‌سازی عنوان کرد.

مدیر ارتباط با جامعه دانشگاه همچنین روش‌های ارتباط اعضای هیأت علمی و نیز دانشجویان و دانش‌آموختگان را با جامعه به تفکیک بیان کرد.

دکتر امیری‌نژاد در پایان، شاخص‌های ارزیابی میزان ارتباط دانشگاه با جامعه را بر شمرد و برنامه‌های وزارتی و درون‌دانشگاهی را برای بهبود این شاخص‌ها معرفی کرد.

در ادامه مهندس آزادی پس از ارائه گزارشی مختصر از وضعیت صنایع استان گفت: «حدود ۱۰۰ واحد تحقیق و توسعه در واحد‌های صنعتی استان وجود دارد که می‌توانند بستر مناسبی باشند برای همکاری دوسویه دانشگاه با صنعت».

مهندس آزادی اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان مطبوع خود را به‌عنوان رابط سازمان صمت و دانشگاه معرّفی و سایر ظرفیت‌ها و سازوکار‌های موجود برای تعامل دانشگاه و صنعت را برشمرد.

وی تأکید کرد که دانشگاه می‌تواند در زمینه‌هایی، چون عارضه‌یابی فرایند‌های صنعتی و چگونگی تکمیل زنجیره‌های تولید به صنایع استان کمک شایانی داشته باشد.

در ادامه مهندس مرزی خانه صنعت کرمانشاه، اهداف و اقدامات آن را به صورت مختصر معرفی کرد.

وی بازدید از نمایشگاه دائمی صنایع استان در شهرک صنعتی بیستون را با حضور حدود ۹۰ محصول و صنعتگر، فرصت مناسبی برای آشنایی دانشگاهیان با صنایع فعال و پیشروی استان دانست.

دبیر اجرایی خانه صنعت مشکل اصلی بیکاری در استان را ضعف فرهنگ کار معرفی کرد و از دانشگاهیان برای فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک خواست.

در بخش پایانی نشست، چندتن از استادان حاضر در جلسه پرسش‌ها و نکاتی را مطرح کردند و گفتگوی مختصری شکل گرفت.

آخرین اخبار