مراسم نکوداشت هفته زن و روز مادر با حضور رئیس دانشگاه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و بانوان دانشگاهی برگزار شد.

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و نکوداشت هفته زن و روز مادر، مراسمی با حضور دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، زهرا جانجانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه و بانوان دانشگاهی در آمفی تئاتر فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

 

در آغاز این مراسم، دکتر خدیجه مرادی مشاور رئیس دانشگاه رازی در امور زنان و خانواده با گرامیداشت ایام نکوداشت مقام زن و روز مادر در سخنانی اظهار داشت: بر خود می‌بالیم که سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) با نام روز زن و مادر مزین شده است.

وی خطاب به بانوان دانشگاهی گفت: مایه مباهات است که دانشگاه از وجود بانوان فرهیخته، تلاشگر و بابصیرت برخوردار است، بانوانی که با افتخار علاوه بر کار و اشتغال، به وظایف خود در منزل نیز به بهترین شکل رسیدگی می‌کنند.

دکتر مرادی با قدردانی از حمایت‌های ریاست دانشگاه برای برگزاری این مراسم و پاسداشت مقام زن و روز مادر ابراز امیدواری کرد که بانوان دانشگاهی همواره در مسیر کمال و تلاش برای تعالی مجموعه دانشگاه موفق و مؤید باشند.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی سخنان خود را با سلام و درود به پیشگاه معمار کبیر انقلاب و آرزوی طول عمر با عزت برای ولی امر مسلمین جهان و سلام و درود به پیشگاه همه شهدا به ویژه سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مقام مادر آغاز کرد.

دکتر احمدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی افزود: اقتدار و امنیت و سربلندی جمهوری اسلامی را به سبب ایثار و از خودگذشتگی شهدای والامقام داریم و اما وجود شهیدان را مدیون مادران گرانقدر ایران اسلامی هستیم، شهدای عزیز که تربیت یافته دامن عفیف مادران هستند.

رئیس دانشگاه کیان، دوام و بقای خانواده را وابسته به زن دانست و گفت: زن باید در جامعه ایفای نقش کند اما نباید از نقش مادری و همسری خود غفلت کند.

وی بیان کرد: در باب شأن و منزلت زن در اسلام لازم است به وجود مبارک حضرت زهرا(س) اشاره کنم. در احادیث آمده که اگر وجود مبارک حضرت زهرا(س) نبود، پیامبر(ص) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) خلق نمی‌شدند.

دکتر احمدی در باب مراتب وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) کنیه حضرت زهرا(س) را «أمّ ابیها» دانسته‌اند، هر زمان که فاطمه(س) بر رسول خدا (ص) وارد می‌‏شد، آن حضرت به پاس احترام ایشان، در مقابلش ‏ایستاده و به سوی او می‌رفت. این رفتار پیامبر اکرم(ص) بیانگر منزلت و جایگاه معنوی فاطمه (س) است.

وی با بیان اینکه قبل از اسلام تاکنون سه دیدگاه نسبت به زن وجود داشته است، افزود: در دیدگاه پیش از اسلام، زن حق حضور در جامعه را  نداشت، یک نگاه نسبت به زن در غرب وجود دارد که به زن به عنوان یک کالا نگاه می‌شود. اما نگاه دیگر به زن این است که با حفظ گوهر گرانبهای حجاب و عفاف در تمام عرصه‌های اجتماعی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

دکتر احمدی اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) یک کاروان تجاری عظیم داشت که چند صد نفر برای ایشان کار کرده‌اند و یکی از افرادی که در این کاروان‌های تجاری کار کرده‌اند وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) بود.

رئیس دانشگاه یادآور شد: در عرصه سیاست، موفق‌ترین زن بعد از حضرت فاطمه زهرا(س)، دختر گرامی ایشان حضرت زینب کبری(س) است که اگر ایشان نبود کربلا هم وجود نداشت. به فرموده امام خمینی (ره)؛ «از دامن زن است که مرد به معراج می‌رسد».

وی بار دیگر مقام والای زن در اسلام و جایگاه زنان در استحکام نهاد خانواده را یادآور شد و افزود: ما زن را در جامعه خود همسفر مرد می‌دانیم نه فقط همسر مرد. کسانیکه همسفری را انتخاب می‌کنند همدیگر را عاقلانه پیدا می‌کنند و زندگی آنها دوام پیدا می‌کند اما آنان که تنها همسر برای خود برمی‌گزینند از روی احساس انتخاب می‌کنند و چه بسا در هنگام مواجه مشکلات زندگی عاقلانه از یکدیگر جدا می‌شوند.

دکتر احمدی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات بانوان شاغل در دانشگاه، برای همگان آرزوی سلامت و موفقیت کرد.

در ادامه زهرا جانجانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه با تبریک روز زن و مقام مادر در سخنانی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم امروز نام زن را که یکی از چالشی‌ترین مفاهیم در عصر کنونی است، عنوان کنیم باید از الگویی نام ببریم که نه شرقی باشد و نه غربی.

وی افزود: در دیدگاه شرقی، مثلی وجود دارد که آشپزخانه را قصر زنان معرفی می‌کنند و در دیدگاه غربی از زن به عنوان یک کارگر اقتصادی عنوان می‌شود، اما الگوی سومی وجود دارد که به تعبیر مقام معظم رهبری(مدّ ظله العالی) زن در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی نقش ایفا می‌کند. زن محور قرار می‌گیرد و ستون خانواده می‌شود، زن باعث شکوفایی استعدادهای خانواده می‌شود و مادر مدیر سلوک معنوی خانواده است.

جانجانی با بیان اینکه جایگاه مادر با هیچ ارزش و اعتباری قابل قیاس نیست، افزود: دین اسلام دین خانه‌نشینی زنان نیست، در زمان اسلام حتی زنان در جنگ نیز حضور داشته‌اند. مقام معظم رهبری(مدّ ظله العالی) می‌فرماید: غربی‌ها به دنبال این هستند که زن‌ها را مردواره کنند.

وی در پایان گفت: در کلام آخر مادران، زنان و دختران به نقش خود واقف باشند، بالاترین درجه، «نقش مادری» است که علاوه بر آن، شاهد حضور فعال در جامعه و مؤثر در جریان تربیت فرزندان هستیم.

این مراسم با اجرای سرود، برنامه‌های شاد و مفرح و تجلیل از تعدادی از بانوان دانشگاهی همراه بود.

در این مراسم، از مادر گرامی شهید بسیجی مدافع حرم و حافظ امنیت، شهید سجاد امیری با حضور ریاست دانشگاه تقدیر شد.

 

آخرین اخبار