«همایش آزاداندیشی پیرامون مسائل فرهنگی» با حضور مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه رازی برگزار شد.

همایش آزاداندیشی پیرامون مسائل فرهنگی، ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲، با سخنرانی دکتر عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت بسیج دانشجویی در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشگاه رازی برگزار شد.

در ابتدای این همایش، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، سخنان خود را با درود به پیشگاه حضرت حجت بن الحسن (عج)، گرامیداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، ارواح مطهر شهیدان و با آرزوی طول عمر باعزت برای ولی امر مسلمین جهان آغاز کرد.

دکتر احمدی با یادآوری مناسبت‌های این ایام، افزود: در آستانه سالروز شهادت مالک اشتر زمان؛ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی قرار داریم، یاد و خاطره همه شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان امنیت و سلامت و مدافعان حرم به ویژه شهید سلیمانی عزیز و شهید سید رضی موسوی را گرامی می‌داریم.

وی ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در این همایش به ویژه دکتر محمدیان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: در آستانه فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن هستیم و برای همه بانوان این سرزمین آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به موضوع این جلسه، در خصوص دو کلیدواژه «آزاداندیشی» و «فرهنگ» به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: اساس انقلاب اسلامی بر آزاداندیشی و مطالبه‌گری شکل گرفته است و اگر زمانی بخواهیم از این دو فاصله بگیریم، در واقع از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره نگاه ویژه‌ای به کرسی‌های آزاد اندیشی داشته‌اند، افزود: موضوع کرسی‌های آزاداندیشی به قدری اهمیت دارد که در سال‌های اخیر همواره مورد گلایه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و مطالبه‌ای که ایشان در بحث آزاداندیشی داشته‌اند، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت.

دکتر احمدی تعالی و ترقی جامعه در هر زمینه‌ای را در گرو آزاداندیشی دانست و تأکید کرد: در دانشگاه و در موضوعات و مباحث علمی نیز اگر بخواهیم ترقی و پیشرفت کنیم باید آزاداندیشی را سرلوحه خود قرار دهیم، دانشمند آزاداندیش از کسی که آزاداندیشی را سرلوحه خود قرار نمی‌دهد متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله «فرهنگ» یادآور شد: فرهنگ در بحث واژه‌شناسی یادآور مجد و عظمت و شکوه است و در واقع اصالت و ریشه هر ملتی را نمود می‌بخشد.

دکتر احمدی آزاداندیشی و فرهنگ را از مقولات بسیار مهمی دانست که باید در جامعه به آن توجه جدی شود و جامعه دانشگاهی باید به صورت ویژه به این دو مقوله بپردازند.

رئیس دانشگاه رازی در پایان، از بسیج ناحیه دانشجویی برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

در ادامه دکتر عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، از دست اندرکاران دانشگاه رازی برای برگزاری این همایش تشکر کرد.

وی در ادامه، در خصوص موضوع این همایش با عنوان «آزاداندیشی پیرامون مسائل فرهنگی» به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه فرصت بی‌نظیری است که شاید تکرارشدنش بسیار سخت است و دانشجویان عزیز باید قدر این روز‌ها و فرصت را بدانند.

وی در ادامه بیان کرد: شعار دانشگاه رازی که "اخلاق محور و پیشرو در تحقق جامعه دانش‌بنیان" عنوان شده مایه خرسندی است و خبر مسرّت‌بخش قرار گرفتن دانشگاه رازی در زمره ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور که با همت اساتید دانشگاه و حمایت‌های دکتر احمدی ریاست دانشگاه صورت گرفته، باعث افتخار است.

دکتر محمدیان با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ترویج گفتمان در دانشگاه‌ها افزود: کشور در کنار مبنای علمی به مبنای اخلاقی، رفتاری و گفتاری نیز نیاز دارد.

وی تأکید کرد: هر مطالبه‌گری که در دانشگاه شکل می‌گیرد باید بر اساس باور باشد. باور مرز‌های آزادی نباید دستخوش تغییرات تکنولوژی شود، زیرا رعایت خطوط الهی مبنای باور‌ها و ارزش‌های ما بوده است.

دکتر محمدیان بیان کرد: دانشجو باید مظهر رشد و بالندگی جامعه و گفتمان‌ساز باشد. دانشجو باید خالق ادبیات و رفتار و گفتار یک جامعه و حماسه‌ساز باشد تا در تاریخ به عنوان برگی زرین ماندگار شود.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: فرآیند شکل‌گیری تریبون‌های آزاداندیشی باید به سمت هدف‌های واحد سوق یابد که همان ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی مطالبه گری را مقوله بسیار مهم خواند و و راه نجات جامعه در همه شئون را در گرو نگاه کاربردی و عملیاتی دانشگاهیان دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود؛ دانشجویان که می‌خواهند تریبون دانشگاه را در اختیار بگیرند بر اساس صداقت، صلابت و صراحت، گفتمان انقلاب را مطالبه کنند و این مطالبه‌گری به گفتمان تبدیل شود.

در این همایش، ابوالفضل رضایی معاون مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی استان توضیحاتی در خصوص برنامه‌های بسیج دانشجویی برای برگزاری رویداد‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌های استان ارائه کرد.

در پایان این همایش، پوستر رویداد آزاداندیشی با حضور مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دانشگاه، مسئول بسیج دانشجویی استان و تعدادی دیگر از مسئولان رونمایی شد.

همچنین قاسم امجدیان مسئول بسیج دانشجویی استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به میهمانان توضیحاتی در خصوص برنامه‌های بسیج دانشجویی در خصوص همایش‌های آزاداندیشی و همچنین اهمیت مطالبه‌گری از سوی قشر جوان به ویژه دانشجویان ارائه کرد و افزود: در مسیر آرمان‌های والای انقلاب اسلامی باید با همه توان حرکت کنیم.

پایان این همایش با پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات فرهنگی و آزاداندیشی همراه بود.

 

آخرین اخبار