242

نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی به مناسبت هفته قرآن و عترت

دکتر علی‌اکبر محسنی ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته قرآن و عترت در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: رسالت ذاتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، ترویج ارزش‌های دینی، اخلاقی، قرآنی و فرهنگی است.
 
 
 
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در ادامه ضرورت توجه به ارزش‌های دینی و اخلاقی را یادآور شد و تاکید کرد: تکنولوژی فرصت اندیشیدن در مورد مسائل فرهنگی و اخلاقی را از نسل جوان امروز گرفته و برگزاری مراسم‌های آمیخته با مضامین دینی، اخلاقی، فکری و فرهنگی تلنگری برای این نسل است و فرصتی فراهم می‌شود تا توجه نسل جوان از تکنولوژی و مادی‌گرایی به سوی معاد، متافیزیک و ارزش‌های اخلاقی، معنوی و دینی معطوف شود.
 
دکتر محسنی تزریق ناامیدی در میان جوانان را ویرانگر دانست و تاکید کرد: القای ناامیدی سبب فروریختن زیربنا و بنیان‌های فکری، اعتقادی و معنوی نسل جوان می‌شود، ما حق نداریم حتی در بدترین شرایط، بذر ناامیدی در جامعه بپاشیم و در اوج ناامیدی، پاشیدن بذر امید هم به لحاظ اخلاقی، عرفی و عقلی امری پسندیده و مطلوب است.
 
این مسئول ادامه داد: البته تزریق امید بدون توجه به انطباق با واقعیت‌های زندگی نیز خطرناک است و جوانان را بشدت به ناامیدی و سرخوردگی مطلق می‌کشاند. امید دادن به جوانان کار خوبی است اما ظرافت و پیچیدگی خاصی می‌خواهد و تزریق امید در جامعه با وعده‌های پوچ و بدون نتیجه و عمل، سبب می‌شود تا اگر زمانی دریچه‌های امید واقعی و افق‌های تازه را به سوی آنان گشودیم به دلیل تجربه‌ای که از القای امید دروغین ایجاد کردیم اعتماد حقیقی آنان سلب شود.
 
ایشان در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته قرآن و عترت در دانشگاه رازی پرداخت و گفت: برگزاری نمایشگاه قرآنی از شاخص‌ترین برنامه‌ها است، این نمایشگاه از تاریخ ۱۳ لغایت ۲۲ آبان ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برپا می‌شود و آخرین دستاوردها، نرم‌افزارها و رهاوردهای قرآنی با تخفیف عرضه می‌شود.
 
 
دکتر محسنی از برگزاری تئاتر خیابانی در هفته قرآن و عترت خبر داد و گفت: این برنامه با محوریت مضامین و مفاهیم قرآنی کاربردی در محدوده سلف مرکزی دانشگاه برگزار می‌شود و موضوع این تئاتر نیز نوعی نقد به برخی از رفتارهای مغایر با ارزش‌های اسلامی است.
 
ایشان برگزاری مراسم «ازدواج آسان» را از دیگر برنامه‌های شاخص دانشگاه رازی در هفته قرآن و عترت دانست و افزود: این مراسم با همراهی و همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار می‌شود. اجرای نمادین خطبه عقد و اهدای هدایا به زوج‌های دانشجو از جمله برنامه‌های این مراسم خواهد بود.
 
دکتر محسنی از برگزاری مسابقات قرآنی در دانشگاه خبر داد و بیان کرد: همایش بزرگ «زندگی هدفمند در هزاره سوم» با سخنرانی یکی از روانشناسان برجسته کشور از دیگر برنامه‌های شاخص هفته قرآن و عترت است که در روز ۲۲ آبان ماه برگزار می‌شود. 
 
این مسئول در ادامه برگزاری مراسم‌ و برنامه‌های دینی و قرآنی بدون توجه به الزامات، بسترسازی‌ها و برنامه‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را فاقد اثرگذاری مطلوب و شایسته دانست و تاکید کرد: رسانه‌های ما شبانه‌روز اقدام به ترویج و انتشار برنامه‌های قرآنی و دینی می‌کنند، میلیاردها تومان بودجه صرف ترویج باورهای دینی و قرآنی در کشور می‌شود اما جای سوال دارد که آیا حقیقتا جامعه ما به اهداف عالی و ایده‌آل در این زمینه دست یافته است؟ باید تعارف را کنار بگذاریم و به جای صورت‌گرایی و کارهای نمادین به سمت نقدهای جدی برویم.
 
 
 
 
 
رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه تاکید کرد: حاکمیت نظام حقیقتا در ترویج باورهای دینی و فعالیت‌های قرآنی کم نگذاشته است اما رسانه‌ها باید ضمن حفظ چهارچوب‌ها، حرمت‌ها و مدارهای امنیت ملی این مطالبه را از مسئولان و مدیران داشته باشند و به طرح عمیق نقدهای ریشه‌ای بپردازند. اثرگذاری در بحث ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و قرآنی نیازمند مطالبه، نقد جدی و توجه به ریشه و بنیان مسائل از جانب رسانه‌ها است.
 
دکتر محسنی حفظ انسجام ملی را برای رفع کاستی‌ها و جلوگیری از سست شدن باورهای دینی ضروری دانست و تاکید کرد: خودسانسوری آفت است و ملاحظه‌کاری در مورد ضعف‌هایی که جامعه را به بیراهه می‌برد خدمت به اسلام و جامعه نیست، باید ضمن حفظ حرمت‌ها، مسئولان و مدیران را وادار به پاسخگویی کنیم. ما نیازمند به یک موج فراگیر آگاهی‌بخش رسانه‌ای هستیم. باید بپذیریم که در مورد عمل به مبانی قرآنی در تشکیل یک جامعه نزدیک به آرمان‌ها و آموزه‌های قرآنی فاصله زیادی داریم.
 
ایشان بیان کرد: رسانه‌ها باید در یک نقد جدی و دو سویه دولت و قدرت را نقد کنند و خروجی و نتیجه هزینه‌ها و فعالیت‌های بسیار فراوان در فعالیت‌های دینی و قرآنی را مطالبه کنند و از مسئولان بپرسند که بودجه‌های فراوان و اقدامات آنها در تعمیق باورهای دینی چه نتیجه‌ای را به دنبال داشته است؟ ما با حفظ چهارچوب‌های نظام، نیازمند نقد رادیکال هستیم و با حفظ حرمت‌ها باید مدیران را بی‌محابا نقد کنیم.
 
عضو شورای علمی گفتمان انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه، عدالت را روح توحید دانست و گفت: جامعه‌ای که مناسبات اقتصادی و سیاسی آن مبتنی برعدالت نباشد، اخلاق و فرهنگ آن جامعه نیز دینی نمی‌شود، رسانه‌های ما باید فریادگر دعوت به عدالت سیاسی، حقوقی، اجتماعی، جنسیتی و فرهنگی باشند.
 
ایشان قرآن کریم را پیام‌آور دو اصل مهم «اقامه نماز» و «عدالت» دانست و گفت: نماز منهای عدالت هرگز تحقق پیدا نمی‌کند. حضرت فاطمه سلام‌الله علیها فرموده است: «اگر می‌خواهید مردم سکینه قلبی، ایمان قلبی و آرامش دینی پیدا کنند باید عدالت را اجرا کنیم».
 
دکتر محسنی با استناد به احادیث و روایات دینی به ویژه فرمایشات گهربار امام علی علیه‌السلام افزود: «جامعه را جز اجرای عدالت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هیچ چیز دیگری اصلاح نمی‌کند، خداوند از عالمان دین پیمان گرفته که در برابر اسراف و رفاه مضاعف و فقر و نداری آرام ننشینند، فقر در جامعه منجر به کینه‌توزی، قساوت قلب، بی‌دینی و ترویج خشونت می‌شود، "عدالت" معیار عمل به احکام اسلام است، با اجرای عدالت می‌توانید دشمنان را از پا دربیاورید». 
 
ایشان یادآور شد: خداوند متعال، جامعه‌ و حکومتی را حفظ می‌کند که بر مبنای عدالت عمل کند و مناسباتش بر مبنای فقرزدایی، پُرکردن شکاف‌های طبقاتی و رفع تبعیض باشد. امام علی علیه‌السلام خطاب به استانداران خود فرمود: «عدل را به کار بگیرید و از ستم و سخت‌گیری خودداری کنید، ستم و ظلم در جامعه به دست مردم شمشیر می‌دهد، سخت‌گیری و تنگ آمدن زندگی مردم باعث ترک وطن می‌شود، یکی از دلایل ماندگاری حکومت‌ها این است که ثروت‌ها در دست کسانی باشند که در راه خیر و مردم هزینه می‌کنند».
 
دکتر محسنی با استناد به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام گفت: مردم به امنیت در اَشکال مختلف، عدالت در تمام شئون و مناسبات جامعه و رفاه اجتماعی نیازمند هستند. شهید مطهری هدف مهم پیغمبران الهی را تحقق عدالت اجتماعی دانست و از منظر ایشان عدالت یکی از مقیاس‌های اسلام است، منظور از مقیاس بودن عدالت این است که هرآنچه بوی عدالت داد اسلامی است هرچیزی که عدالت نبود دینی نیست. 
 
 
 
 
ایشان در ادامه مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی غیرعادلانه، نقش ضعیف تربیتی خانواده‌ها، ترویج خشونت و بداخلاقی‌های فضای مجازی را از عوامل کمرنگ شدن یا تضعیف باورهای دینی دانست و گفت: افزایش آگاهی در نحوه نگاه و دینداری ما تاثیر دارد، آگاهی سطح انتظارات از زندگی را بالا می‌برد و وقتیکه انتظارات فرد محقق نمی‌شود دچار سرخوردگی می‌شود و این سرخوردگی را به حساب دین می‌گذارد نه به حساب عملکرد اشتباه دینداران.
 
دکتر محسنی در ادامه اهمیت نقش خانواده‌ها و مدارس را در تربیت و شکل‌گیری شخصیت فرزندان یادآور شد و افزود: دانشگاه یک جزیره جدابافته از جامعه نیست، جای سوال دارد که چرا خبرنگاران و رسانه‌های ما همه مسائل را به عملکرد دانشگاه منوط می‌دانند؟ ضمن اینکه رسالت ذاتی دانشگاه تقویت باورهای دینی و اخلاقی است اما نباید از دانشگاه‌ها برای جوانی که ۱۸-۲۰ سال در خانواده‌ای پرورش یافته که به شعائر دینی و احکام اسلام پایبند نبوده است، انتظار معجزه داشت. 
 
ایشان اُنس با قرآن کریم، نهج‌البلاغه، احادیث و روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام را مورد تاکید قرار داد و خواستار ورود رسانه‌ها به نقش خانواده‌ها در تضعیف و نادیده گرفتن آموزه‌های دینی فرزندان شد و گفت: خانواده‌ها نباید همه امور تربیتی و اخلاقی فرزندان را به نهادهای بیرونی معطوف کنند. عموما و غالبا خانواده‌های مذهبی و پایبند به اصول اخلاقی، فرزندانی دیندار دارند اگرچه در هر نوع جامعه‌ای زندگی کنند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در پایان با آرزوی توفیق برای خبرنگاران، ابراز امیدواری کرد: رسانه‌ها بیش از پیش با بصیرت و توجه به واقعیت‌ها، فعالیت‌های خود را در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تداوم ببخشند.

شناسه : 1009398

آخرین اخبار