1733

برگزاری نشست هم‌اندیشی فکری-فرهنگی با حضور «آیت‌الله نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری»

روز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۸، نشست هم‌اندیشی فکری-فرهنگی با حضور حضرت آیت‌الله امان‌الله نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌‎آل‌آقا رئیس دانشگاه و اساتید دانشگاهی، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، حضرت آیت‌الله امان‌الله نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی به تشریح مباحث عقلی و نقلی، اهمیت فهم قرآن، وحی، نماز و توحید پرداختند.

ایشان با اشاره به آیه ۴۵ از سوره مبارکه عنکبوت اظهار داشت: آیه شریفه می‌فرماید: "اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللّهِ أَکْبَرُ وَ اللّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ" آنچه را از کتاب آسمانی به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را بر پا دار، که نماز انسان را از زشتی‌ها و گناه باز می‌دارد و یاد خدا بزرگ تر است; و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید. در قرآن کریم به کرات "اقم بالصلاة" آمده است و صلاة انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.

 

آیت‌الله نریمانی افزودند: در آیه شریفه از وحی سخن گفته شده است، وحی به دو صورت است وحی کتاب (قرآن) و وحی سنت، سنت به اندازه قرآن اعتبار دارد اما هر روایت و حدیث و خبری سنت نیست بلکه باید سنت بودن آن اثبات شود.

 

ایشان بیان کردند: بوعلی رضوان الله علیه این فیلسوف بسیار عظیم‌القدر جهان اسلام علوم را پنج دسته می‌داند: پایین‌ترین سطح علوم "علوم نقلی" است مانند علم حدیث، ادبیات، تاریخ و مانند این‌ها. بعد نوبت به علوم تجربی می‌رسد مانند پزشکی، فیزیک، شیمی و مانند این‌ها. بعد نوبت به علوم ریاضی و بعد فلسفه است و آخرین مرتبه نیز "فلسفه اولی" یا "علم اعلی" می‌باشد.

 

آیت‌الله نریمانی "توحید" را از عمیق ترین مسائل دانست و اظهار داشت: تجربه، برهان اِنّی و لِمّی راه‌های انحصاری کسب معرفت هر چیزی است به عبارت دیگر سه راه برای حصول و کسب معرفت وجود دارد، اینکه شیء مورد بحث جلوی دست ما است و ما کاملا مسلط به آن هستیم و اشراف داریم. دوم اینکه برای معرفت شیء باید علل و اسباب آن را بشناسیم و سوم، از معلول‌های آثار به معرفت برسیم.

ایشان ادامه داد: علم خداوند محدود نیست، ذره ذره موجودات عالم، اتم‌ها مولکول‌ها، پروتون و نوترون‌ها، هسته‌ها، ناشناخته‌های در این‌ها از موجودات میکروسکوپی تا موجودات تلسکوپی و کل هستی همه و همه سخت دست نیاز و وابستگی‌شان در وجود، در بقا و در استمرار به سوی آن حقیقت دراز است.

 

آیت‌الله نریمانی با اشاره به مبحث فلسفه از حیث دو بُعد مادی و الهی، افزود: در تاریخ فلسفه الهی بالاتر از صدرالمتألهین وجود ندارد، او در برابر عظمت پیغمبر (ص) و عقلانیت پیغمبر(ع) سر تعظیم فرود می‌آورد.

 

در ادامه دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و عرض خیرمقدم به آیت‌الله نریمانی نماینده محترم و معزز مردم در مجلس خبرگان رهبری و هیأت همراه، اظهار داشت: یکی از توصیه‌ها و تاکیدات مکرّر و موکّد دکتر اعلمی‌آل‌آقا "ارتباط دانشگاه با روحانیت معظم و محترم برای گفتگو و داد و ستد فکری و فرهنگی و علمی" است.

ایشان در ادامه با اشاره به ستیز برخی از گروه‌ها با عقل مستقل از وحی، تصریح کرد: در تاریخ سه گروه با عقلانیت و تفکر مستقل از وحی سر ناسازگاری دارند و بر سر مهر نبودند؛ یکی از این گروه‌ها "نقل‌گرایان" هستند، این گروه که عموم جریانات و تشکل‌ها و احزاب سلفی و تکفیری و ارتجاعی و امثال داعش و طالبان و النصره و... نیز از درون آن‌ها بر می‌خیزد، با این استدلال که چون خداوند آگاه و خیرخواه و عادل مطلق است و بیش از بشر و پیش از او بر محاسن و خیر و صلاح و کمال انسان آگاهی دارد بنابراین حق تفسیر قرآن را قائل نمی‌شوند و عملا معتقد به تعطیلی عقل در برابر فهم زندگی و کمال و چاره‌اندیشی‌ها و مسائل اجتماعی-سیاسی بودند و یکی از پیامدهای این دیدگاه؛ فاجعه‌ها و کشتارها و تکفیری‌ها و حوادثی است که در جهان اسلام می‌بینیم.

 

دکتر محسنی افزود: گروه دیگر "عُرفا" بودند، این گروه معتقد بودند که عقل در برابر "عشق و دل" ناتوان و نامحدود است و قابلیت تشخیص خوب و بد زندگی را ندارد، در حقیقت عقل را در برابر تجربیات شهودی یا عشق قرار می‌دادند و می‌گفتند که اگر می‌خواهی به خدا برسی باید از طریق عشق به خدا برسی. آنجا که مولانا می‌فرماید "پای استدلالیان چوبین بُوَد" منظور نفی خود استدلال نبود بلکه نفی استدلالیان بود. مولانا عقل جزئی ابزاراندیش کوتاه مدت را محکوم می‌کند که بسیاری آن را یگانه راه کشف حقیقت تلقی می‌کردند اما از این برداشت شده که مولانا هم ضد عقل بوده در حالیکه این بزرگان متکلم و فیلسوف بودند حتی تمام مثنوی بر اساس صغرا کبراهای کاملا منطقی، عقلانی، برهانی و استدلالی است.

ایشان بیان کرد: در جهان تشیع و در جهان اهل سنت نقل گرایان و عارفان عموما بنا به محدودیت‌هایی که عقل دارد و بنا به قداست فوق‌العاده‌ای که به قرآن و وحی می‌بخشند، عقل را در طول ۱۴۰۰ سال به شکل‌های مختلف مطرود و محکوم کردند.

 

دکتر محسنی در خصوص اهمیت فهم قرآن و اسباب فهم آن بیان داشت: علامه طباطبایی بحثی دارند و می فرمایند: وهابیت و تکفیری و سلفی در قالب اهل تسنن و برخی اخباری‌ها در قالب شیعه دو گروهی در جهان اسلام هستند که آسیب‌هایی وارد کرده‌اند و به گفته علامه طباطبایی اسلام را دچار رکود کردند، با این استدلال که تنها ۵۰۰ روایت موثق داریم در حالیکه آیات قرآن کریم بیش از ۶ هزار آیه می‌باشد صرفا بدون داده‌های عقلی با تکیه بر معصومین(ع) نمی‌توانیم قرآن را تفسیر کنیم.

 

ایشان قرآن کریم را مایه آرامش، عدالت، کمال، راه نجات، شفا و هدف دادن به زندگی دانست و گفت: زبان قرآن زبان استعاری است، زبان استعاری زمانی به کار می‌آید که زبان عادی به هیچ عنوان قدرت بیان و توصیف و تعریف قضیه را ندارد.

در ادامه دکتراعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی، برگزاری چنین جلساتی در ماه مبارک رمضان را مایه نعمت و برکت دانست و از حضور حضرت آیت‌الله نریمانی نماینده محترم مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و هیأت همراه در این نشست قدردانی کرد.

 

در این نشست، پرسش‌هایی با مضمون اینکه "منظور از عقل چیست؟، این عقل با عقل پوزیتیویستی غرب یکی است؟ اصولا عقل پدیده‌ای مستقل از وحی می‌تواند باشد، یا خیر؟ وحی عقل را تعطیل می‌کند یا خیر؟ به جز عقل ابزار دیگری برای فهم و تفسیر وحی یا رسیدن به حقانیت آن داریم یا خیر؟  تعطیلیِ عقل شدنی است؟ مطلوب است یا خیر؟ روش‌های فهم قرآن و..." مطرح شد و آیت‌الله نریمانی به این سوالات پاسخ داد.

 

در پایان، ریاست دانشگاه رازی به اتفاق آیت‌الله نریمانی با حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه، با شهدای والامقام تجدید میثاق نمودند. همچنین نماز جماعت در مسجد امام خمینی(ره) دانشگاه با حضور آیت‌الله نریمانی، اساتید، مسئولان دانشگاه، دانشجویان و کارکنان اقامه شد.

 

 


شناسه : 1010451

آخرین اخبار