نشست صمیمانه استاندار کرمانشاه با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان، شامگاه سه‌شنبه 29 فروردین ماه 1402، در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشگاه رازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، در سخنانی خطاب به دانشجویان حاضر، اظهار داشت: فرزندان عزیزم؛ تمام دارایی، سرمایه و مدیریت آینده این کشور از آن شما خواهد بود. امید داریم که از فرصت‌های ارزشمند موجود برای ساختن کشورمان نهایت بهره را ببرید.

دکتر احمدی از مؤلفه‌های تشکیل نشست امروز استاندار با دانشجویان را پاسداشت مقام شامخ علم و عالم دانست و افزود: در آموزه‌های روایی آمده است: «تفكر ساعة خير من عبادة سنة»، «من علمّنی حرفا فقد صیّرنی عبدا»، «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء»؛ و همچنین «سوگند خداوند متعال به قلم»، همه این روایات دلالت بر اهمیت علم و عالم و دانش دارد.


 

وی از دیگر مؤلفه‌های تشکیل این نشست را «مطالبه‌گری» دانست و افزود: اساس انقلاب اسلامی بر مطالبه‌گری است، مطالبه‌گری در ابتدای انقلاب رقم خورد و محتوای آن ارزش‌ها، طلایه‌دار آن امام(ره) و پایگاه آن مساجد بود، نه برخی جریانات که امروز با ادعاهای واهی دم از مطالبه‌گری می‌زنند. اگر مطالبه‌گری را کنار بگذاریم از آرمان‌های انقلاب دست کشیده‌‎ایم.

رئیس دانشگاه رازی همچنین تأکید کرد: مطالبه‌گری با حق‌گویی و حق‌طلبی همراه است. در مطالبه‌گری باید مراقب باشیم که بر مدار حق حرکت کنیم و تقوا را سرلوحه خود قرار دهیم، در غیراینصورت یأس و نا امیدی در جامعه ایجاد می‌شود.

در ادامه نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های مختلف دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف پرداختند.

دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه پس از استماع موضوعات و مباحث ارائه شده از سوی دانشجویان، ضمن قدردانی از تدارک این نشست و دست‌اندرکاران برگزاری آن، در سخنانی اظهار داشت: دانشجویان عزیز؛ بسیاری از نکاتی که در این جلسه مطرح کردید را حق دانسته و از همه شما فرهیختگان و اصحاب علم و دانش و فضیلت برای رفع مسائل استان یاری می‌طلبم.


وی یادآوری آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی، طرح و استماع انتقادات و ارائه پیشنهادات سازنده همراه با ارائه راهکار برای حل مسائل استان را ماهیت برگزاری چنین جلساتی دانست و افزود: اگر قرار است که اتفاق خوبی در استان رقم بخورد، جلسات بعدی ما با دانشجویان عزیز باید همراه با ارائه پیشنهادات اجرایی و تقویم مشخص قابل اقدام باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه‌های باید تاثیرگذار باشند، افزود: آیا اگر برخی دانشگاه های استان را از کرمانشاه خارج کنیم و به نقطه و یا استانی دیگر ببریم، اتفاق و خسارت بزرگی برای استان رخ خواهد داد یا اینکه تغییری در صنعت، کشاورزی، خدمات و... برای مردم رخ نمی‌دهد؟ باید در این باره تامل کنیم و اگر پاسخ این سوال «نه» باشد با یک واقعیت تلخ روبرو هستیم که باید برایش چاره‌اندیشی کرد.

دکتر صحرایی بر ادامه برگزاری نشست با دانشجویان استان در فرصت‌های دیگر تأکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی برای حل مسائل استان رقم بخورد، جلسه بعدی ما با دانشجویان پیشنهادمحور باشد. ما دانشگاه را محل خلق ثروت و توسعه استان می‌دانیم.

وی یادآور شد: استان کرمانشاه مسائل و مشکلات بسیاری دارد اما از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری نیز برخوردار است که منتظر اقدام من و شماست. در ماه‌های اخیر در جلساتی که با دانشگاهیان داشتیم، برای جلب مشارکت سازنده فرهیختگان علمی در مسائل استان، پیشنهاد کلان‌پروژه‌های استان را به دانشگاه‌ها مطرح کردم. به عنوان مثال در حوزه مرز پیشنهاد دادیم که صفر تا صد یکی از مرزهای بزرگ استان برای ساماندهی و تغییر مبنایی را به جامعه دانشگاهی تحویل دهیم.


 

دکتر صحرایی افزود: در استان تعدادی زیادی معتاد متجاهر داریم که از یک هفته قبل از تعطیلات نوروز تاکنون حدود ۱۶۰۰ نفر از آنها را جمع آوری و ساماندهی کرده‌ایم. این معتادین بخشی از جامعه ارزشمند استان و برادران و خواهران ما هستند که گرفتار این معضل شده اند. در این زمینه معتقدم که رشته‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی و.... دانشگاه‌ها می‌توانند برای کمک به این جوانان آسیب دیده پای کار بیایند.

دکتر صحرایی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها نسبت به محیط پیرامون و اقلیم استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: ارزش کار دانشگاهی را می‌دانم. دانشگاه‌ها در عرصه سازندگی استان باید نقش فعال داشته باشند و این مهم مبتنی بر فهم و درک مسئولیت اجتماعی است. انتظار می‌رود جامعه دانسگاهی اعم از گروه‌های مختلف به‌ویژه انجمن‌های علمی برای مشارکت در حل مسائل استان از جمله آسیب‌های اجتماعی پای کار بیایند.

 گزارش ارائه دیدگاه های دانشجویان منتشر می شود.

 

آخرین اخبار