مراسم افتتاحیۀ اردوی راهیان نور دانشجویی سال 1402 و یادوارۀ شهدای دانشجوی استان کرمانشاه برگزار شد.

مراسم افتتاحیۀ اردوی راهیان نور دانشجویی سال 1402 و یادوارۀ شهدای دانشجو استان کرمانشاه، 14 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی مسئول نهاد نمایندگی در بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: این هفته به نام مقام شامخ معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج نامگذاری شده و با ایام سالگرد شهادت علامه شهید مرتضی مطهری تقارن پیدا کرده است.

وی با تبریک هفته معلم افزود: مهمترین ویژگی یک انسان که از بدو خلقت در وجود او نهادینه شده؛ "حقیقت طلبی" است. مهمترین آرمان انسانی ما این است که در هر مساله عملی و موضوع نظری حقیقت را در صدر بنشانیم و قدر بدانیم، غیر از این، علم و کار ما چندان به سرانجام موفقیت نخواهد انجامید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی مهمترین ویژگی شهید مطهری را "حقیقت‌طلبی" دانست و افزود: عمیق‌نگری، ژرف‌اندیشی و دقیق‌بینی، نیاز به نبوت و معنویت و دینداری از ویژگی‌های انسان حقیقت طلب است.


 

در ادامه، امجدیان مسئول بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: پیچیده‌ترین، مبنایی‌ترین و اساسی‌ترین سوالی که پیش روی انسان‌ها وجود دارد این است که انسان کیست؟ از کجا آمده است؟  مسئله‌ای که اگر پاسخ داده شود واسطه هدایت و آرامش ما و حل تمام بی‌نظمی‌های زندگی ما خواهد شد.


 

وی افزود: در احادیث آمده است که «من عرف نفسه فقط عرف ربه»، بنابراین خداوند مبدأ جامع همه کمالات است و اگر مبدأ جامع همه کمالات را بشناسیم مقصد خود را نیز خواهیم شناخت.

امجدیان در ادامه از اعزام جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمانشاه به مناطق عملیاتی غرب کشور خبر داد و افزود: این دانشجویان از دانشگاه‌های استان کرمانشاه در قالب کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس قرارگاه راهیان نور علم‌الهدی در استان کرمانشاه و رئیس دانشگاه رازی، در سخنانی با تبریک مقام شامخ معلم و استاد و با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری در سخنانی اظهار داشت: اجر پاسداشت مقام شهدا کمتر از اجر شهادت نیست و همه ما باید به این مسأله توجه داشته باشیم و یکی از مسیرهایی که می‌توانیم قدمی در این زمینه برداریم گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز است.


وی با اشاره به تفاوت اردوهای راهیان نور بازی دراز با اردوهای راهیان نور جنوب کشور گفت: به نظر بنده، کار بزرگی که در ارتباط با راهیان نور بازی دراز صورت می‌‍گیرد کار غیرقابل مقایسه‌ای با اردوهای راهیان نور جنوب است زیرا در اردوهای راهیان نور بازی دراز در یک استان بیشتر از 30 هزار نفر به یک نقطه اعزام می‌شوند که یک برنامه‌ریزی فوق العاده دقیق است.

دکتر احمدی بیان کرد: در اردوهای راهیان نور جنوب کشور، کاروان‌های استانی خود مسئول برنامه‌‍‌ریزی‌ها و تدارکات هستند. در راهیان نور بازی دراز بیش از 12 هزار نفر از خارج استان حضور دارند که برنامه‌ریزی و تدارکات آنها کار خیلی بزرگی است و باید به عزیزان عهده‌دار این برنامه دست مریزاد گفت.

وی در ادامه، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت «جهاد تبیین» را یادآور شد و افزود: از نکات اساسی این است که در جهاد تبیین باید رهاورد و آنچه شهدا برای ما به ارمغان آوردند تبیین کنیم و اکنون شهدا ناظر بر همه ما هستند.

دکتر احمدی بیان کرد: خدای سبحان در سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾» (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

وی اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در برابر دنیای استکبار و سلطه سر تعظیم خم نکرده و این ارمغان شهداست و باید در جهاد تبیین بدان بپردازیم. همچنین باید تبیین کنیم که چه توانایی‌هایی در اختیار ما است.

دکتر احمدی در ادامه مطالبه‌گری دانشجویان را بسیار مهم خواند و افزود: اگر روزی مطالبه‌گری را کنار بگذاریم با آرمان‌های انقلاب خداحافظی کرده‌ایم اما مطالبه‌گری باید مبتنی بر استدلال، منطق و احترام باشد.

وی در ادامه افزود: در سال 57 در قلب استراتژیک آمریکا –خاورمیانه- ، بدون توسل به سلاح و خشونت، انقلابی را ایجاد و استکبار را دچار چالش کردیم، به دنبال انقلاب اسلامی ایران، کل منطقه دستخوش تحولات شد و استکبار جهانی جنگ هشت ساله را به کشورمان تحمیل کرد. اما ما بعد از پایان جنگ تحمیلی مسیر عراق را عوض کردیم و اجازه ندادیم که عراق تجزیه شود.

دکتر احمدی بیان کرد: ما اجاره نمی‌دهیم حزب الله لبنان خلع سلاح شود. ما اجاره نمی‌دهیم روح حماسی مبتنی بر عقلانیت و در مسیر خواست شهدا از ملت ایران جدا شود. هیچ چیز نباید باعث شود ما از مسیر انقلاب جدا شویم، مشکلات زیاد است اما موفقیت‌ها هم بسیار است و باید تبیین شود.

دکتر احمدی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور غرب کشور، برای همه دانشجویان آرزوی توفیق نمود و افزود: ان‌شاءالله که را با ره‌توشه‌ای حاکی از معنویت و تحول درونی بازگردید.

آخرین اخبار