133

برگزاری نشست فرهنگی "رسالت حوزه و دانشگاه در تحقق عدالت اجتماعی در دانشگاه رازی

شست فرهنگی "رسالت حوزه و دانشگاه در تحقق عدالت اجتماعی"، امروز دوشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۷ به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با حضور اعضای هیأت علمی و روحانیون استان در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی استان کرمانشاه در این نشست، با اشاره به روایاتی از امام علی(ع) در خصوص عدالت، اظهار داشت: امام علی(ع) در دستورالعمل حکومتی سراسری بارها به بسیاری از استانداران خود تأکید کرد که تا جایی که می‌توانید در تمام برنامه‌ریزی‌ها، کارکردها، دستورات و اقدامات به عدالت عمل کنید و از هرگونه سخت‌گیری بر مردم و ستم طبقاتی جلوگیری کنید زیرا سخت‌گیری بر مردم سبب ترک وطن می‌شود و ظلم و ستم طبقاتی منجر به این می‌شود که مردم شمشیر به دست بگیرند.

دکتر محسنی در ادامه بیان کرد: در روایت آمده است که امام علی(ع) فرمودند هر حکومتی که بر پایه عدالت رفتار کند خداوند آن حکومت را پایدار می‌دارد. رسول گرامی اسلام(ص) نیز فرمودند اگر حکومت بر پایه‌ی عدالت باشد هرچند آن حکومت، حکومت دینی و مذهبی نباشد، ماندگار است.

 

این مسئول در ادامه با استناد به روایات، عدالت‌گرایی و عدالت‌محوری را سبب پایداری و استقامت و جاودانگی حکومت دانست و بیان کرد: رفع تبعیض از مهم‌ترین وجوه عدالت است، خداوند هرگز جامعه‌ای را مقدس و پاک و سعادتمند نمی‌کند مادامی که  از اغنیا و ثروتمندان؛ حق و حقوق طبقه محروم و ضعیف را نگیرد.

 

دکتر محسنی با اشاره به بیانات امام علی(ع) اظهار دشت: اگر جامعه‌ای می‌خواهد اصلاح پیدا کند فقط یک ابزار و یک روش و یک استراتژی دارد و آن اجرای عدالت است و اگر می‌خواهید مردم به احکام دین عمل کنند لازمه آن اجرای عدالت است.

 

رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه تأکید کرد: نهادهای قانونی مبتنی بر اصول عدالت باید تقویت شود.

 

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین صادق ایرانی رئیس حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، اظهار داشت: در این مقطع از تاریخ، مبنای عملکرد ما باید دیدگاه‌های رهبری باشد.

وی بیان کرد: نقطه تمرکز امام راحل(ره) در مقوله عدالت اجتماعی به "بایدها" و انتظارات و توقعاتی است که حکومت اسلامی در زمینه عدالت باید اجرا کند و نگاه مقام معظم رهبری بر "هست‌ها" و واقعیتی که نظام اسلامی هم‌اکنون در مقوله عدالت با آن مواجه است متمرکز می‌باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ایرانی افزود: عدالت تنها چیزی است که سبب حُسن و قُبح است و انفکاک عدالت از حُسن بودن امکان‌پذیر نیست.

 

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی عضو هیأت علمی دانشگاه رازی، طهارت اقتصادی را موضوعی جدی و بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: بر اساس قانون، اقتصاد ما مبتنی بر دولت، تعاونی‌ها و بخش خصوصی است اما متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده است.

 

در ادامه دکتر خلیل بیگ‌زاده مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه روح مطالبه‌گری در استان کرمانشاه بسیار ضعیف است، افزود: جای سوال دارد که چرا امروز در برابر تحقق ایده‌هایی که مبتنی بر عدالت اجتماعی است، دچار یأس شده‌ایم.

 

 

 

 

 

شناسه : 1012145

آخرین اخبار